Rabu, 9 November 2011

Belati Yang Tajam

Ada lidah-lidah tajam seumpama belati.
Menggunakan kata manis, sorok tangan ditepi.
Sayangnya kamu tidak disenangi.
Tetapi masih menunding jari.

Tidak tahu dimana mahu mulakan entri ini,tetapi penulisan ini untuk dikongsi dari apa yang terjadi,biar pown ringkas,asal ada yang memahami. Pernah tak korang tiba-tiba rasa bagai ada belati tajam yang menikam korang,menghancurkan korang. Untuk pengetahuan korang,belati tue sejenis pisau..tapi setajam-tajam pisau tue,tajam lagi lidah manusia.Apa yang korang rasa bila ada kawan yang tak berapa rapat ngan korang bagi tau hal tentang kawan korang yang mengata korang.( Terasa mcm banyak pulak korang dlm entri nie,ok lah aku pahamkan diri aku ngan korang..Si A- Kawan yang tak berapa baik sngt ngan aku, Si B- kawan aku dan aku Si C= Si Comel..)

Si A- Jom malam nie temankan  aku tenangkan hati aku yang kusut bagai nie.(macam masalah besar je bunyi)
Si C- P mana? aku xde hal..aku pown ada nk story 1 benda nie.
Si A- Aku saja je nk rileks2 minum coffe,ajak ko teman.( then ada la story yg keluar,bla..bla3..)
Si C- Sampai hati,aku nk tnya hang nie..penah tak selama hang kenal aku, aku burukkan kawan-kawan aku,penah tak kawan-kawan     aku ada masalah aku tak tolong,even aku tak tolong aku dengarkan...)
Si A- Aku malas sebenarnya nk amik port,sbb yang 2 je aku dengar,mungkin dia cemburu kat hang,kita tak tak tau kan. Manusia rambut sama hitam,tapi hati lain-lain. Alahhh..xpayah la nk touching sangat,aku nie mcm-mcm dah owg kata,tapi masuk telinga kanan keluar telinga kiri..hehehhe.
Si C- Aku masih tak puas hati,sbb bukan owg lain yg mengata aku,tapi Si B.
         Si B 2 boleh dikatakan kawan aku yg si cerdik pandai la,sebab bak kata kawan aku Si A nie,Si B nie miss serba tahu..yang aku terkilan sngt tue,sbb member aku Si A nie ckp,Si B nie ckp kat aku, kalau nk menolong aku biar berpada-pada,jangan aspek org akan bantu Si A nie,mcm mana Si A nie membantu aku.(Kawan aku Si A nie ckp,dia bantu aku ikhlas  kot,sbb rasa tanggungjawab sebagai seorang kawan,dan sebenarnya banyak lagi perkara yang kami bincangkan dan aku mendengar dari dia,sebab mungkin dia lebih mengenali Si B nie.)

So kami menghabiskan white coffee kami dengan gelak-gelak sedikit, bagi menggembirakan hati aku dan kawan aku tue,aku cakaplah..- Biarlah miss serba tahu itu dengan lagaknya begitu,sbb aku bukan yang terdekat utk miss serba tahu itu,Si A yang mengenalinya pasti lebih tahu. Cuma aku sedikit bimbang,kerana apa salahnya cemburu itu diletakkan pada tempat yang betul, Jangan kerana sifat serba tahu itu menghilangkan kawan yang ramai menjadi sedikit demi sedikit. Bagi aku tak salah utk Si B nie,menasihati sesiapa saja..tapi nasihatlah dengan cara yang betul. Kalau kena pada tempatnya,pasti semua orang dapat menerima. 

P/S- Si A mengingatkan aku, jangan mudah utk kita meletakkan kesalahan pada orang lain,sbb kita tidak tahu kesusahan yang sedang dia alami..cuba kita meletakkan diri kita dekat tempat seseorang itu.baru kita tahu apa yang terjadi. Lepas tu,Si A jugak cakap jangan membenci org, kerana 40 org pulak akan membenci kita.OMG!!!! Aku lupa nk ucap terima kasih kat seorang lagi yang senyum ja sambil mendengar!dan terima kasih untuk belanja white coffee.hehehhe!!En.Abang memang cool~

- Dengan segala apa yang terjadi ini,biarlah kau kawan dengan sikapmu begitu...sbb aku memang ikhlas kan kau menunding 1 jari kepada aku!tapi aku minta engkau jangan lupa 3 jarimu itu menunjuk kearahmu. 




Daripada Abu Hurairah diriwayatkan Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya: “Siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau ia diam.” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya Allah benci kepada orang yang jelik budi pekertinya serta kotor lidahnya.” (Hadis riwayat Imam Tirmidzi)
Kita dapat mengenal peribadi seseorang daripada percakapannya. Orang yang tinggi akhlak selalunya bercakap hal yang baik saja, tidak menyakiti hati orang lain, tidak mengucapkan perkataan kotor dan tidak banyak bercakap. Mereka mengawal lidah sebaik-baiknya.
P/S- Dari aku simple, cukuplah kau tahu kawan...apa sahaja yang kau cemburukan, dengkikan, fitnahkan, katakan kepada aku, semua itu bukan milik aku, aku jgak seperti kamu diberi pinjam oleh DIA untuk pentas ini. Mungkin aku agak berbeza dengan kamu kawan, sebab aku menjadi diri aku!!,dan pasti aku jugak sentiasa melakukan khilaf, tetapi aku mengakuinya. Terima kasih kawan yang datang dekat kepada aku, sbb tahu diri aku.





1 ulasan:

  1. well manusia, mmg rambut sama hitam hati lain2. tak perlu tunding jari, fikir sejenak diri sendiri. mungkin dia ada silapnya, diri kita pun ada silapnya. wallahualam. :)

    I pun biasa dengan situasi mcm ni. kalau ada kekuatan berdepan, teruskan sbb dlm entry u sendiri pun ckp yg si A tu kawan yang u tak berapa baik dgn u sedangkan si B u anggap kawan. mana u nak dengar si A atau si B sendiri. manusia boleh tambah cerita macam letak ajinamoto penambah perisa.

    I suka membaca entry u. teruskan menulis.

    BalasPadam