Rabu, 30 November 2011

Tersenyum

''Sweet words are easy to say, sweet things are easy to buy, but sweet people are difficult to find...
life ends when you stop dreaming,hope ends when you stop believing,love ends when you stop crying,friendship ends when you stop sharing, so share this with whoever you consider a friends...
To love without condition...
to talk without intention... 
to give without reason...
and to care without expectation''


P/S: Kadang-kadang kami touching sesama sendiri,bukan nak tarik perhatian! Tapi sengaja nak bagi tau rindu time buat lawak bodoh,sembang-sembang,kacau orang tue,orang nie..kadang-kadang mereka gula-gula gembira. Saja buat ubat bagi jiwa bahagia.

Kata-kata diatas sekali dari email Haizir Rozin.^_^

Tak Semegah Mana

Amboi kawan,tak semegah mana rupanya percakapan awk!


Pasti korang jugak ada kawan yang berbahasa cantik,yang kononnya setiap tuturnya adalah betul,dan setiap katanya adalah betul,dan setiap penulisannya juga adalah betul,bagai penulisan berbahasa dalam karangan. Aku tidak,aku tulis apa yang aku rasa terjadi didepan mata,aku membaca jika sesedap mata aku memandang. Asal apa yang disampaikan,dituliskan,di olahkan oleh si penulis itu aku faham sudah. Tak begitu??


Pernah tak ada kawan yang selalu mengata orang itu ini,dan bercerita tentang pasal masalah opis la,masalah relation la,masalah kawan-kawan dia lah,masalah dunialah..Ohhh!kadang-kadang rasa mcm nk blah ja kalau ada kawan mcm nie,tapi kesian pulak,mana tak  nya,dia lah yang teraniaya katanya. Semua orang mengambil kesempatan kepada dia. Hai,Kesian pulak!Dah tu,yang awk pulak mengata orang macam-macam boleh pulak,awk susah cari dia jugakkan? Tak ke itu menjilat ludah sendiri! Kawan-kawan hanya ingat awk bila susah je kan?Tapi kenapa mereka ada setiap kali awak jatuh?Itulah gunanya kawan wahai kawan,jangan lah membuat seperti diri awk terlalu naif dan teraniaya, Sedangkan awk yang kata kepada kawan-kawan awk sebelum ini.


Setiakah kita kepada kawan kita?Baikkah kita kepada kawan kita?Salahkah kawan-kawan kita menyukai kawan kita?Cukup loyalkah kita kepada kehidupan kita? Segala apa yang dikata,segala jatuh dan bangun,semuanya berjalan seiringan dengan dan kehendak Dia. Kadang-kadang saya terpaksa faham dengan apa yang awk cuba sampaikan,tapi dalam masa yang sama kadang-kadang awak lupa awk sedang mengutuk,mengkeji orang lain. 
Hidup ini satu kebetulan,kadang-kadang kita terpaksa terima apa sahaja dakwah atau nasihat daripada orang surrounding kita,yang baik kita amalkan,yang tak baik kita campak jauh-jauh.


P/S : Sy fhm minat awk utk berdakwah.Tp bahasa dan approach yg awk gunakan xkena langsung. Awk menghina dan merendahkan org. Itu bkn menambah rsa hormat,sebaliknya awk merendahkan pdgn org terhadap diri awk sendiri. Maaf,awak lebih jahil dri mereka yg awk kutuk tu. Awak sekarang bagai menjilat ludah sendiri.

Rabu, 23 November 2011

Angin Dari Seberang, Ini Mungkin.

Masih lagi berbangga dengan kemenangan bola di Sukan Sea. Syabas Harimau Muda Malaysia. Tapi entri kali ini saya ingin kongsi bersama kawan-kawan disini tentang suara-suara dari Seberang (Indonesia). Hebatnya mentality anak-anak muda Malaysia ini menahan segala serangan,tohmahan-tohmahan,umpat keji dari seberang, tetapi pemain-pemain Malaysia masih lagi tersenyum dan bersabar. Sekali lagi tahniah kepada Harimau Muda kerana kami juga turut merasa bangga dengan kemenangan anda. Mungkin matlamat dan niat mereka jelas,untuk bermain dan membawa kemenangan untuk negara Malaysia. Walaupun kadang-kadang kita sebagai penonton yang menyaksikan perlawan nie kadang-kadang terkutuk,terumpat pemain kita sendiri,tapi bukan niat kita untuk mengata pemain kita sendiri, ini mungkin kita terlebih ambil berat tentang mereka. Contohnya pemain bola Harimau Muda Malaysia Fakhri Saarani,walaupun dia banyak melepaskan peluang yang ada,tetapi dia tetap berjasa kepada pasukannya kerana membawa Malaysia ke peringakat akhir. Kita yang menonton tidak sama rasanya dengan mereka yang bermain diatas padang, situasi ini tidak diduga kadang-kadang oleh pemain. Walau bagaimana pun, ibu segala pingat yang direbut-rebut oleh Indonesia telah menjadi milik Malaysia. Tahniah..tahniah...tahniah...

Jom aku sharing 1 penulisan dari blog warga seberang.

Sepulang dari kantor kemarin, saya menyaksikan suatu fenomena yang luar biasa, trotoar-trotoar jalan penuh oleh kendaraan bermotor yang diparkir. Si empunya motor asyik nglesot di lesehan pinggir jalan yang dipasang layar tancap. Cafe-cafe penuh dan jalanan lenggang, Garuda muda akan melawan Harimau Malaya. Pertandingan sarat emosi, dendam kesumat dan kebencian. Teriakan-teriakan Malingsia dan Ganyang Malaysia bergema. Warna merah mendominasi pandangan mata, di udara sangat terasa hawa keoptimisan bercampur kebencian pada negeri Jiran. Inilah final impian dimana mayoritas masyarakat Indonesia sangat ingin melihat pasukan Garuda Muda menjungkalkan Harimau Malaya.

Pertandingan pun berlangsung, decak kagum bergumam melihat kecepatan para pemain garuda muda khususnya para pemain-pemain dari pulau Papua. Dan gol cepat pun terjadi, suasana menjadi riuh rendah, teriakan gol bergaung, rasa puas merasuk ke jiwa penonton. Lalu penantian gol kedua pun bergelora, detik demi detik, menit demi menit tapi gol kedua yang ditunggu tak kunjung datang, malah pasukan Harimau Malaysia mampu menyamakan kedudukan. Serangan dari tuan rumah tak berhenti, umpatan dan cacian silih berganti menemani pertandingan. Wasit, hakim garis, pemain, pelatih lawan tak lepas dari hinaan dan umpatan. Hingga beberapa gol yang diciptakan tak mendapat pengesahan makin tinggi tensi permainan makin gemes penonton. Pertandingan normal berakhir, perpanjangan waktu, dan akhirnya adu Tos-tos an dilakukan. Disinilah mental diuji dan Garuda Muda terbukti belum mampu menunjukkan mental juara. Malaysia pulang ke kandang mereka dengan kepala tegak, kalungan medali Sea Games yang dirindukan oleh warga Indonesia selama 20 tahun dibawa ke Kuala Lumpur.

Ada apa sebenarnya? Kenapa Indonesia selalu kalah dengan Malaysia di partai puncak? Banyak yang beranalisis tentang masalah teknis seperti teknik, team work, mental dan lain-lain. Tapi saya mencoba menganalisis dengan cara lain. Kenapa Indonesia tidak bisa mengalahkan Malaysia di GBK? Jawabannya adalah karena motivasi Indonesia untuk menang adalah motivasi kebencian dan dendam. Seperti diketahui benci dan dendam adalah dua energi yang sangat NEGATIF. Maka begitu berkumpul di stadion yang penuh dengan aura kebencian dan dendam energi negatif itu terakumulasi besar sekali. Dan percaya atau tidak energi negatif itu akan menular ke dalam lapangan. Dan permainan pun kacau sekali, ditambah seluruh stadion yang menyumpah serapah i negara lawan. Maka doa yang didasari oleh energi negatif tidak akan sampai dan diterima oleh Tuhan. Justru doa penonton Malaysia yang datang ke GBK dikabulkan. Kenapa? Karena mereka termasuk orang-orang yang teraniaya,sebagai tamu mereka bukannya dihormati tetapi malah disumpah-serapah. Padahal mereka belum tentu salah, maka saat mereka berdoa meminta kemenangan, dengan cepat Tuhan mengabulkan. Doa orang-orang teraniaya lebih makbul.

Oleh karena itu marilah kita luruskan niat, saat pertandingan olahraga tidak perlu membawa kepentingan politik dan membawa kebencian di lapangan. Bertandinglah untuk menghibur, untuk mencapai prestasi karena ingin mengharumkan nama bangsa tanpa menginjak martabat bangsa lain. Bukankah seorang pemenang sejati itu adalah mereka yang “Menang tanpa kesombongan dan kalah tanpa banyak alasan”. (22/11/11)- http://olahraga.kompasiana.com

P/S: Mungkin benar apa yang ditulis oleh penulis dari seberang ini,Sifat dendam dan kebencian akhirnya memakan diri mereka sendiri. Malah mungkin doa orang yang teraniaya mudah dimakbulkan oleh Tuhan. Menang kalah adalah adat dalam pertandingan,terimalah dengan redha, dan pupuklah sikap hormat pada orang lain,kalau kita mahu diri kita dihormat.


~To get it,You must give it~




Selasa, 22 November 2011

Ragam Manusia

Hebat Malaysia Hebat...Puas rasanya menyaksikan perlawan bola antara Malaysia & Indonesia.
Paling seronok kalau tengok tv sambil baring-baring tanpa gangguan. Owhhh!Lupa pulak,bagi penyewa-penyewa yang bakal mengisi kekosongan umah saya nanti, saya nak ingatkan kalau boleh bawak lah harta benda sendiri...kalau boleh tempat panaskan air, pinggan mangkuk,mesin basuh,Tv, dan kalau boleh dapur sekali! Sebab aku takut korang lupa korang datang sehelai sepinggang je! Owhh,manusia memang selalu berbuat jahat dengan orang,tetapi tidak malu menggunakan harta benda orang lain. Pergi la cari kayu hidupkan unggun api! Alahai ragam manusia~ 

Tuan Rumah, jangan lah ambil balik rumah tue.): sobsobsob...

Tahniah sekali lagi pasukan bola sepak Malaysia, kami juga turut berbangga!
Bola sepak menyatukan semua negeri-negeri dalam Malaysia dan kaum-kaum di Malaysia..
Aaaaummmmmm~


hensommm2..kehh3..

Isnin, 21 November 2011

Kena Kerja Keras Beb!

Entri kali nie,aku nak kongsi sedikit dengan kawan-kawan tentang kesian aku pada Si Dia. Kesian aku pada si polan ini bukan disebabkan apa-apa, disebabkan semakin hari dia semakin ditinggalkan oleh kawan-kawannya, Alahai..kenapa jadi macam nie agaknya? Semakin kita mengejar kesempurnaan,sampai mati pown akan hidup dalam kekurungan. Semakin Si Polan ini di beri nasihat,diberi teguran semakin lantang pulak dia bersuara. KESIAN KAU!!

Jom bersituasi mencari pasal.

Alkisahnya pada yang nak tahu dan nak tahu lagi.(Kau baik,tapi dalam hati bengang dan tak puas hati,hye jangan hey!!merosak diri.kan kesian kau orang dah benci.)

A- Alamak...aku tak nampak la wall dia.ishhh!!tak bole jadi nie.
B- Siapa-siapa?(Amboi kau bedah,sibuk sngt hal rumah tangga orang)
A- Ceee cuba ko tngok Si Kacak tue punya FCBK kat wall ko?nampak tak apa dia updated ..
B- Tak nampak la beb!!asal2..cee story sikit.

( Cerita la Si A yang penuh ilmu didada nie kepada Si B yang naif,yang tak tahu apa-apa nie!Si B nie pown termakan kata,maklum lah..dengar cerita sebelah pihak je!Jom Si B kita stalker Si Kacak nie punya blog. Si A & Si B nie pown cari punya cari,jumpa la blog Si Kacak nie,Amboi!Si Kacak tue tak kata apa pown,tapi Si A nie menyalak mcm tak tentu hala. Tanpa segan silu Si A nie mintak Si B nie tolong jadi stalker dia, Si B nie pown comment la yang pedas-pedas..ntah apa yang di comment pown,Si Kacak tue tak tahu. Yeee la, entri Si Kacak nie tulis lain, Si B nie pulak comment ntah apa-apa yang dia emosikan pown tak tahu!Tapi yang herannya,dia tahu mcm-mcm Si Kacak nie buat apa,keje apa,ada boifrend ke tak ada & mcm-mcm lagi!Alahaaaai la Bedah,tak pasal-pasal ko jadi terlibat sama mencari dosa. Sedar tak tue,berdiri dimana,duduk dimana? 

P/S: Untuk membuat Si Kacak itu sakit hati, membuat orang membenci Si Kacak itu,kena kerja keras beb!! Setakat comment dan menabur fitnah je tak cukup!(Lupa..mungkin Allah melindungi orang-orang yang teraniaya)


Kadang-kadang tak tahu macam mana nak menyedarkan orang macam Si A & Si B nie, mencemburui kawan sediri, Orang-orang seperti ini sentiasa merasakan dialah yang paling terbaik dan akan gelisah kalau kawan dia mendekati kawan lain, dan gelisah jika ada yang lebih dari dia. Paling hina sekali rasanya, orang-orang seperti ini pandai cakap je,pandai nasihat je,tapi tak sedar dia pown tengah melakukan sama! Dia lupa mungkin hasad dengki itu boleh mengundang sifat mazmumah yang lain seperti fitnah memfitnah,pergaduhan,penghinaan,putus sillaturrahim dan lain2. Namun demikian kalau korang pernah mengalami situasi macam nie,dicemburui kawan korang,difitnah kawan korang, tanpa korang tahu apa salah korang, abaikan je orang-orang macam nie!!Sebab sebenarnya dorang tengah menyakitakan hati dorang sendiri. Tak gitu Si A & Si B.

Sabda Rasulullah s.a.w, “Hindarilah sifat dengki kerana ia akan memakan amalan kamu sebagaimana api memakan kayu yang kering.” (HR Bukhari dan Muslim). Ini bermaksud hasad dengki akan memakan segala kebaikan yang dilakukan oleh orang yang dengki selagi dia tidak insaf dan menjauhkan diri dari sifat buruk itu.


P/S: Aku senyum nampak gigi, Kau mula sakit hati.(Aku suka!!) Alahai kawan! Belajar bertingkat-tingkat,jangan lah bangang kau pown bertingkat-tingkat. Hasad dengki pemusnah kebaikan.

Fasa-Fasa Yang Berjaya.

Hye uolls..Entri kali ini saya nk kongsikan tentang kata-kata dari golongan terdekat dengan saya yang berjaya menjadi jutawan muda. Niat dan matlamat mereka ini mungkin jelas dalam setiap fasa kehidupan yang mereka lakukan. Mereka bukan dari golongang yang hangat-hangat taik ayam dalam melakukan bisness,memaksa kawan-kawan join itu ini, berhujah pompang-pompang soal itu ini,macamlah mereka itu benar-benar berjaya tapi sebenarnya tak ada apa pown!!Dan akhirnya habuk pown takda. Jom aku share sedikit kata-kata dari mereka yang aku kenali.


Ini Cerita dari golongan yang salah caranya,dan dibenci.( Malang tidak berbau)

Ini adalah cerita-cerita kosong di hari jumaat lepas,sehingga aku tertidur diatas kerusi,aku tak tau la akibat kebosanan atau pown terlalu penat mendengar!hahahha.( Ada kawan-kawan lama yang membenci kawannya sebab memaksa kawan-kawannya join @!#$%~&^%. Pernah tak korang jumpa kawan-kawan korang yang sertai bisness MLM atau seangkatan dengannya memaksa korang join dia. Aku ada pengalaman ini, dah la Si N nie ajak kawan-kawannya utk join bisness ini dengan cara yang salah,amboi!!cakap nk angguh jeee, dah la memaksa pulak,macam mana aku nk join! Dia pown tak improve apa yang dia cakap,lagi nk paksa orang lain. Mesti korang ada kan kawan-kawan yang buat sesuatu kerja hangat-hangat taik ayam nie kan. Akibat kes ini ada dikalangan kawan-kawan Si N ini boikot Si N nie,taknak berjumpa dengan Si N nie,dan mcm2 lagi kisah yg aku dengar. Bagi aku simple,mungkin cara penyampaiannya tidak berkesan,atau medium yang dia gunakan tue salah.(Apalah nasib Si N dibenci kawan-kawan sekolahnya.). Kesian bukan! Kata kawan-kawan kepada Si N yang tidak berapa nak berjaya nie, usaha lagi perbaiki diri,jauhi sifat hasad dengki. Jangan mulut bermanis kata,tapi hati penuh dengan iri hati atas apa sahaja kejayaan atau kegembiraan orang lain. Jadi Jutawan ke dengan burukkan orang lain utk kegembiraan diri sendiri.




''Yang berjaya melawan segala perasaan takut,dan melalui fasa-fasa kehidupan dengan ikhlas tanpa bersangka buruk kepada insan lain, yeee!! anda berjaya memikat hati saya" 

 Wan Azmi Wan Ahmad

P/S: Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang nampak arah tujuannya dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang.
( Dia tersenyum bangga nampak gigi,sebab gambar dia ada kat sini, Bayar ok!bukan percuma adik promosi)



Wany Nordin

P/S: The key to happiness is having dreams. The key to success is making your dream come true.
( Amboi wany berseri-seri muka,produk muka apa wany pakai eh? hahahah! U cantik dengan begini. Ehmm,tak mintak apa,kenny rogers je!!ok DEAL~ ) 


Neddie Kamal.

P/S: Never underestimate the power of your subconscious mind."Your life is not just about you. It’s also about contributing to others. It’s about living true to your mission & reason for being here on this earth at this time. Most people are so stuck in their egos that everything revolves around me, me, and more me. But if you want to be rich in the truest sense of the word, it has to include adding value to other people’s lives."
__________________________________________________________________________________

P/S: Bagi mereka,segala kerja yang ikhlas bersertakan niat yang betul,akan memberi pulangan kepada mereka. Yang penting kata mereka,jangan sesekali mempunyai hasad dengki kepada orang lain. Walau macam mana pown berjaya mereka,mereka juga hamba Allah seperti orang lain dan mereka sentiasa  bersyukur dan mengucap alhamdulillah dengan segala apa yang mereka miliki sekarang. 

Khamis, 17 November 2011

Topeng

Kalau dulu engkau kawan-kawanmu Takzim
Mungkin engkau disenangi dan disayangi..
Jangan engkau menjadi Zindik.
Menjadi diri yang segalanya sempurna

Biar fuadnya bersih,kelak ramai yang sayang,
Kenapa engkau membongkak diri
Angkuh engkau tidak disenangi
Biar diri berpijak dibumi.
Tidak mati merendah diri.
Tentu ramai yang menyayangi.

Engkau juga menunding jari
Bercura pada yg tak disenangi
Salah caramu itu,Jangan cuba kau ulangi.
Biar aku menegur disini.


Takzim-Amat hormat atau penuh hormat
Zindik- Orang yang imannya terpesong
Fuadnya-Hatinya
Bercura-mengeluarkan kata-kata keji

p/s- Betul,di akhir-akhir ini,ramai yang kita boleh nampak,munculnya manusia-manusia yang berlagak baik,menggunakan kata-kata Allah pada cara yang salah.( Ingat tak pada cerita TV3,episod akhir, Tahajud Cinta). 

Ini Memang Realiti O.K


Ini Benar.

Pernah tak korang terjumpa lelaki yang perangai sedikit keji atau macam lahanat.Sikit la perangai lahanat dia,tapi aku tak nak la judge lebih2. Sebab aku baru kenal dia je!
Jom aku kongsi apa msg lelaki ini.

Msg L- Jom keluar,i amik you k
Msg P- Taknak la,Bf i tak bg,lagi pown you ada gf jgak kan.
Msg L- I mana ada gf, I kawan je k dengan perempuan tu.

Dalam hati aku,macam haram jgak lelaki nie,ckp dia takda gf..padahal aku kenal gf dia. Gf dia punya la beria kalau sembang pasal Lelaki ni.!!grrr

Msg P- U ni,tak baik tau tak mengaku,sian gf u!
Msg L- Laa,i cakap benda yang betul,baru proses kenal mengenal.
Msg P-U nak gf yang mcm mana lagi,i tngok baik je girl tue?
Msg- I nak yang mcm u kalau bole la tak. Tapi kalau lagi bole kan..nak  yang cantik,baik,pandai dan putih,yang penting muka tak ada jerawat.
Msg P- Awat gf u sekarang tak baik ke? Tak cantik ke?
Msg L- Gf i..errr!bole la.tapi muka dia ada JERAWAT. I kalau bole nak cari gf yang pandai menjaga penampilan diri.Bukan sebab i memilih rupa, i nak dia sentiasa bersih dan jaga personaliti!

Ehmmm..aku nak cakap apa eh!!nie dasar lelaki lahanat yang memilih rupa ke apa?Aku mcm nak bagi sedas dua ja!kalau ikot mulut keji aku nie la...,nak je aku  sound,tapi malas la pulak. Bukan dia mengata aku pon.

Msg L- U pakai produk kecantikan apa eh?
Msg P- I tak pakai apa, bedak compact pown i tak pakai.I pakai bedak baby.ehehehe(haram J!ada jgak lelaki mcm ni eh!!!)
Msg L- Oooo..yeke!bgus u ni kan.
Msg P- Takkan pasal Gf u ada jerawat je kot u taknak kat dia.
Msg L- Tue salah satu nya jgak, banyak perkara yang kami tak bole berbincang,banyak pendapat saya yang bertentangan ngan pendapat dia.
Msg P- Pemahaman itu bole dicari la !!
Msg L- Saya tetap taknak,sebab dia selalu cakap meninggi diri,dia je betul.Dia selalu buat saya macam orang yang tidak ada apa2..Dia jugak tak hormat dekat saya. Dan dia taknak perbaiki diri dia.Dia ada JERAWAT dan tak cuba untuk menjaga penampilan dia.

Bodoh betul punya lelaki..Aku nak gelak pon ada,aku tak tau la..sapa yang malang!Perempuan tue ke,atau lelaki tue.Hahahha,atau aku yang malang sebab terjebak sama tahu!

Ye, Entri ini benar..lepas kemarin saya jumpa lelaki itu dan saya kenal gadis itu,Owhh !!malang betul gadis tu,dah la ditinggalkan,buruk pulak perangai dia!Kalau ikut mulut puaka aku nie, nak je aku bagi tau lelaki tu, better u find 1 girl yang u rasa boleh hormat u,itu yang penting rasanya.Tapi kalau dah jodoh apa salahnya..doa yang baik-baik je la dalam perhubungan.

Lelaki itu pon ada salahnya jugak,bukan betul 100%. Yang salah nya,apa masalah ko kalau dapat Gf ada JERAWAT,comey apa..kata orang-orang diluar sana,pemanis muka.
Lupa nk bg tau, Si lelaki ini semamang nya kacak ok!kacak bergaya dan ada rupa,bole dikatakan menjadi kegilaan ramai seperti Faizal Tahir!!

p/s: macam mana tue,nak salahkan sapa dalam cerita nie!hahahha..nak salahkan JERAWAT ke apa?aku rasa salah aku,sebab p layan cerita bodoh yang takda kena mengena ngan hidup aku,BF aku mesti gelak ja..Motifnya,tak kira la muka ada JERAWAT ka,parut ka,panau ka yang penting hati mesti baik. 1. yang aku belajar dalam kisah ini, lelaki paling benci kalau perempuan,tambah-tambah awek dia over sangat cerita hal orang lain,dan merendah-rendahkan dorang. 2.Lelaki juga paling tak suka kalau perempuan tu asyik nak up diri dia ja bagus,dan tak reti nak merendah diri.3.Jangan tunjuk diri seperti individu yang terlalu sempurna dan mempunyai 2 personaliti berbeza,yela..depan Bf punya la hebat,tunjuk terror,cantik dan semua lah kau!blakang mcm haram.

p/s:Kalau korang nak tau lelaki @ BF dan seagkatan dengannya,boleh terima korang seadanya ke tidak,jadilah diri korang sendiri.( Aku dari KL  balik Peneng pakai seluar track sukan,dengan T-shirt bodoh tue je dari rumah ke Puduraya ,dah bnyk kali aku buat mcm nie kalau aku balik kampung dan BF aku pickup..Aku tak tau la apa dlm hati dia,tapi dia pon slumber je bawak aku p mkn MCD dan jalan2 mcm tue,kira ok la tue...hahhaha)-











Selasa, 15 November 2011

Permata Segala Didunia

makkkkk...cepat senyum!!


mak..buat mulut muncung!!
p/s: nasib aku tak kena cubit semut ngan mak aku..hahahhahahahaha


Lelah mata memandang sayu,
                                    Buai malam dipeluk ibu,
Terbuka tangan dengan kasihmu,
                                    Walau beban terpikul dibahu.

P/S:- Untuk aku,engkau ibu adalah segalanya.Terima kasih menjadi pendengar,kawan dan ibu untuk selama didunia. Terima kasih banyak-banyak menjadi tempat bersandar sementara aku dan ibu ada. I love you!!

Tin Kosong Berbunyi

Berputar menari,Berhujah berdiri
Menyatu kata mendabik dada berdiri
Cantik bagai bunga
Malangnya semuanya fana
Tidak seindah kata dalam bahasa

Terduduk kamu didepan cermin
Mungkin memikirkan sejenak drama
Tak ada yang lebih arif
Bersembunyi dibelakang kata
Bercakap gunakan otak
Malang tidak berpasak
Lupa bumi dipijak

Carilah engkau tempat berteduh
Jangan kawan meradang menerjang
Walau lelah engkau bersujud
Takut diri tenggelam timbul
Ditinggal sang semua.

Biar! Biar!Biar!
Lalu ditunduk kepala
Biar sendiri tahu untuk apa disembunyikan sedikit perkara.
Jalan berbunyi kuat,Tapi kosong belaka.
Ohhh...malang.

Rabu, 9 November 2011

Biar aku berfikir sejenak

Don't look at what the mirror reflects,
Look what behind it.

P/S- Aku amik kata-kata nie daripada Muhamad Haizir Rozin,tanpa dia mengetahuinya..Haizir Rozin (zach) tue,kawan saya yang suka hantar e-mail mcm2..hhehhee.:P

Belati Yang Tajam

Ada lidah-lidah tajam seumpama belati.
Menggunakan kata manis, sorok tangan ditepi.
Sayangnya kamu tidak disenangi.
Tetapi masih menunding jari.

Tidak tahu dimana mahu mulakan entri ini,tetapi penulisan ini untuk dikongsi dari apa yang terjadi,biar pown ringkas,asal ada yang memahami. Pernah tak korang tiba-tiba rasa bagai ada belati tajam yang menikam korang,menghancurkan korang. Untuk pengetahuan korang,belati tue sejenis pisau..tapi setajam-tajam pisau tue,tajam lagi lidah manusia.Apa yang korang rasa bila ada kawan yang tak berapa rapat ngan korang bagi tau hal tentang kawan korang yang mengata korang.( Terasa mcm banyak pulak korang dlm entri nie,ok lah aku pahamkan diri aku ngan korang..Si A- Kawan yang tak berapa baik sngt ngan aku, Si B- kawan aku dan aku Si C= Si Comel..)

Si A- Jom malam nie temankan  aku tenangkan hati aku yang kusut bagai nie.(macam masalah besar je bunyi)
Si C- P mana? aku xde hal..aku pown ada nk story 1 benda nie.
Si A- Aku saja je nk rileks2 minum coffe,ajak ko teman.( then ada la story yg keluar,bla..bla3..)
Si C- Sampai hati,aku nk tnya hang nie..penah tak selama hang kenal aku, aku burukkan kawan-kawan aku,penah tak kawan-kawan     aku ada masalah aku tak tolong,even aku tak tolong aku dengarkan...)
Si A- Aku malas sebenarnya nk amik port,sbb yang 2 je aku dengar,mungkin dia cemburu kat hang,kita tak tak tau kan. Manusia rambut sama hitam,tapi hati lain-lain. Alahhh..xpayah la nk touching sangat,aku nie mcm-mcm dah owg kata,tapi masuk telinga kanan keluar telinga kiri..hehehhe.
Si C- Aku masih tak puas hati,sbb bukan owg lain yg mengata aku,tapi Si B.
         Si B 2 boleh dikatakan kawan aku yg si cerdik pandai la,sebab bak kata kawan aku Si A nie,Si B nie miss serba tahu..yang aku terkilan sngt tue,sbb member aku Si A nie ckp,Si B nie ckp kat aku, kalau nk menolong aku biar berpada-pada,jangan aspek org akan bantu Si A nie,mcm mana Si A nie membantu aku.(Kawan aku Si A nie ckp,dia bantu aku ikhlas  kot,sbb rasa tanggungjawab sebagai seorang kawan,dan sebenarnya banyak lagi perkara yang kami bincangkan dan aku mendengar dari dia,sebab mungkin dia lebih mengenali Si B nie.)

So kami menghabiskan white coffee kami dengan gelak-gelak sedikit, bagi menggembirakan hati aku dan kawan aku tue,aku cakaplah..- Biarlah miss serba tahu itu dengan lagaknya begitu,sbb aku bukan yang terdekat utk miss serba tahu itu,Si A yang mengenalinya pasti lebih tahu. Cuma aku sedikit bimbang,kerana apa salahnya cemburu itu diletakkan pada tempat yang betul, Jangan kerana sifat serba tahu itu menghilangkan kawan yang ramai menjadi sedikit demi sedikit. Bagi aku tak salah utk Si B nie,menasihati sesiapa saja..tapi nasihatlah dengan cara yang betul. Kalau kena pada tempatnya,pasti semua orang dapat menerima. 

P/S- Si A mengingatkan aku, jangan mudah utk kita meletakkan kesalahan pada orang lain,sbb kita tidak tahu kesusahan yang sedang dia alami..cuba kita meletakkan diri kita dekat tempat seseorang itu.baru kita tahu apa yang terjadi. Lepas tu,Si A jugak cakap jangan membenci org, kerana 40 org pulak akan membenci kita.OMG!!!! Aku lupa nk ucap terima kasih kat seorang lagi yang senyum ja sambil mendengar!dan terima kasih untuk belanja white coffee.hehehhe!!En.Abang memang cool~

- Dengan segala apa yang terjadi ini,biarlah kau kawan dengan sikapmu begitu...sbb aku memang ikhlas kan kau menunding 1 jari kepada aku!tapi aku minta engkau jangan lupa 3 jarimu itu menunjuk kearahmu. 




Daripada Abu Hurairah diriwayatkan Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya: “Siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau ia diam.” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya Allah benci kepada orang yang jelik budi pekertinya serta kotor lidahnya.” (Hadis riwayat Imam Tirmidzi)
Kita dapat mengenal peribadi seseorang daripada percakapannya. Orang yang tinggi akhlak selalunya bercakap hal yang baik saja, tidak menyakiti hati orang lain, tidak mengucapkan perkataan kotor dan tidak banyak bercakap. Mereka mengawal lidah sebaik-baiknya.
P/S- Dari aku simple, cukuplah kau tahu kawan...apa sahaja yang kau cemburukan, dengkikan, fitnahkan, katakan kepada aku, semua itu bukan milik aku, aku jgak seperti kamu diberi pinjam oleh DIA untuk pentas ini. Mungkin aku agak berbeza dengan kamu kawan, sebab aku menjadi diri aku!!,dan pasti aku jugak sentiasa melakukan khilaf, tetapi aku mengakuinya. Terima kasih kawan yang datang dekat kepada aku, sbb tahu diri aku.





Rabu, 2 November 2011


Everyone is born different with something special is them. So, why do you want to be someone else?? Be yourself and you will like .


P/S:- Hebatkan pemberian Allah itu,menjadikan kita dengan berbagai-bagai. Maka kita corakkan lah diri kita sebaik mungkin.